Orzecznictwo i terminy zespołów
PROCEDURY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW SKŁADANYCH DO ZESPOŁU ORZEKAJĄCEGO
1. Orzeczenia i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawane są na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia.
2. Wnioski i zgłoszenia dotyczące orzecznictwa i opiniowania należy złożyć w postaci papierowej albo elektronicznie w sekretariacie poradni.
3. Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
I. Do orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania ucznia, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły tj.:
a. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, wydane przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego określające czas, w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły (nie krótszy niż 30 dni), jak również rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym (ICD) – (wzór zaświadczenia do pobrania ze strony Poradni),
b. W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe do wniosku dołącza się zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie.
II. Do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na:
A. Niepełnosprawność dziecka lub ucznia:
a) niesłyszące,
b) słabosłyszące (dzieci słabosłyszące to dzieci z umiarkowanym stopniem uszkodzenia słuchu mierzonym po zastosowaniu aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych w lepiej funkcjonującym uchu),
c) niewidzące,
d) słabowidzące (dzieci słabowidzące to dzieci z umiarkowanym/znacznym stopniem obniżenia ostrości wzroku a także dzieci z umiarkowanym i większym uszkodzeniem pola widzenia mierzonym po korekcji okularowej w lepiej funkcjonującym oko),
e) z niepełnosprawne ruchowo w tym z afazją,
f) niepełnosprawne intelektualne w stopniu lekkim,
g) niepełnosprawne intelektualne w stopniu umiarkowanym,
h) niepełnosprawne intelektualnie w stopniu znacznym,
i) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (wymagana jest diagnoza lekarza psychiatry),
j) niepełnosprawnością sprzężoną (przynajmniej dwie powyższe niepełnosprawności).
B. Niedostosowanie społeczne,
C. Zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
III. Do orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się dla dzieci i młodzieży z pełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, tj.:
a) wyniki badania psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego,
b) dokumentacja medyczną dotyczącą leczenia specjalistycznego,
IV. Do opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
a) kompletna dokumentacja medyczną dotyczącą leczenia specjalistycznego,
b) wyniki badania psychologicznego lub obserwacji psychologicznej, badanie logopedyczne (określenie rozwoju psychoruchowego dziecka).
4. Od momentu złożenia wniosku przez rodzica wraz z kompletem dokumentacji zostaje uruchomiona procedura orzecznicza w poradni.
5. Przewodniczący w wydanym zarządzeniu określa skład zespołu oraz termin jego posiedzenia.
6. Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu oraz przedstawić swoje stanowisko o czym jest informowany pisemnie lub drogą elektroniczną.
7. Orzeczenie lub opinie przekazuje się w jednym egzemplarzu.
8. Od orzeczenia wydanego przez zespół orzekający poradni wnioskodawca może wnieść odwołanie do Kuratora Oświaty w Rzeszowie za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
Terminy zespołów orzekających w roku szkolnym 2023 2024